Woensdag, de tweede plukdag

3 november 2016 - Pitsinades, Griekenland

Vandaag gaan we na het ontbijt weer naar hetzelfde veld als gisteren. Er zitten wel olijven aan de bomen, maar niet overweldigend veel. Albert snoeit, maar soms zitten er echt maar een paar olijfjes aan zo'n tak, dus dat zet niet echt zoden aan de dijk . Maar we blijven ons best doen en blijven vooral optimistisch, totdat Albert een telefoontje van de fabriek krijgt, dat ie vrijdag niet opengaat, omdat wij de enigen zijn die olijven aanbieden. en voor één groep kunnen zij hun machines nie laten draaien. Dat is wel heel erg sneu voor de rest van de groep, die zaterdag weer naar Nederland vertrekken! Ik blijf gelukkig nog een tweede week  en dan zal de fabriek toch wel draaien, mag ik hopen! Bij de lunch hadden we een heerlijk stuk olijvenbrood, door Anita gebakken. GIsteren had ze een heerlijk vruchtenbrood voor bij de lunch. Het is en blijft genieten.

en dan 's avonds: de kookworkshop gegeven door Maria van het restaurantje Selana in Potamos. Ik werd als een oude bekende begroet met een omhelzing en als Anita haar even later vertelt dat de groep Marja in Selana heeft gegeten, zegt ze dat er één persoon maar een heel klein beetje van de pasta had gegeten. Dat was Marja, en er moest worden uitgelegd dat het eten echt fantastisch was  maar dat Marja zich niet echt lekker voelde en daarom zo weinig gegeten had. We hebben er smakelijk om gelachen, want Maria was die avond niet gezien in Selana, maar ook hier werkt de tam tam zeer snel! Wat hebben we gemaakt? als voorgerecht skordolia, een soort dipsaus die van aardappelpuree gemaakt kan worden, maar die we nu maakten van oud, geweekt brood (dat een nacht in een vergiet had staan uitlekken met een gewicht erop), waardoorheen een mengsel van 2 bollen knoflook, die in de keukenmachine gemixt waren met olijfolie, azijn en wat zout. Een ander voorgerecht: kalatsounaki, een soort kleine deegflapjes gevuld met mizitra (soort verse kaas) en munt. Het hoofdgerecht was sofritto: stukjes gebakken rundvlees, aardappelen, een mengsel van 3 bollen knoflook, klein gesneden en peterselie, die laag om laag in een pan werden gelegd, waarop vervolgens een kop olie, een kop witte wijn, een halve kop balsamico en een kopje water werd gegoten en toen heeft het ongeveer een uur staan pruttelen op het gas. Daarbij een salade van witte kool, Romeinse sla, bosui en gekookte bietjes, met een lekkere dressing, waarvan ik helaas niet heb opgeschreven hoe die gemaakt was. Natuurlijk vloeide de wijn weer overvloedig, maar ik was wel zo verstandig om tussendoor ook glazen water te drinken. Al met al een enorm leuke avond, waarin we wel met z'n tienen 5 bollen knoflook soldaat hebben gemaakt!!! .  EN dan ben je eigenlijk best blij dat je lekke alleen in je bed mag kruipen!

1. Anita Snippe:
    3 november 2016
    hahaha ja een halve bol knoflook pp...zeker weten had iedereen warme voetjes vannacht