De tweede maandag

7 november 2016 - Pitsinades, Griekenland

en alweer is het maandag. Vandaag wordt er niet geplukt, want Mieke en Romy moeten naar de notaris! Ze kopen namelijk een huisje in Potamos, een projectje van Albert. En .... vanmiddag kunnen we naar de fabriek om de olijven te laten persen. Dat wordt dus duidelijk een feestje vandaag. Maar omdat het maandag is, is Maro gesloten en moet ik dus zelf voor wat eten zorgen, of een hapje eten in het kafenion. Nou, dan wordt het dus zelf wa in elkaar flansen, dus stap ik na het ontbijt lekker langs het geitenpaadje naar de supermarkt.  Daar heb ik wat groentetjes gekocht en wat kaas en daar maak ik dan vanavond wel en vegetarische groenteschotel van. Ik kocht er ook een hemdje, eenvoudig, met brede banden, omdat het me toch wel lekker leek om iets aan te hebben onder een t-shirt met lange mouw. Kom ik thuis, zie ik pas dat het een maatje small is, nou, ik ben weliswaar 5 kilo afgevallen, maar daar pas ik van zijn levensdagen niet in. Dus maar weer terug naar de winkel. Hadden ze dit model natuurlijk alleen maar in small. Dat was even een beetje balen, maar ik heb het geruild voor een hemdje met snelle bandjes in large, dat past me beter. Verder heb ik eigenlijk niet veel gedaan vanmorgen, nog even een kopje thee gedronken, wat zitten lezen en mailtjes controleren en dat was het dan wel. Maar dat mag ook gewoon, want ik heb immers vakantie! Tegen half 2 ben ik naar beneden gegaan, heb lekker even in de zo'n gezeten en toen gingen we op weg naar de olijfpers/fabriek. Ach en dat blijft leuk, al hoe vaak ik het nu al heb gezien, het is elke keer weer genieten. We hadden ongeveer 300 kilo olijven, daar bleef 54 liter olie van over. De fabriek krijgt een percentage voor het persen (je kunt ook zeggen dat de fabriek in natura wordt betaald), daarna krijgt de eigenaar van de olijfgaard een derde deel en Albert en Anita krijgen twee-derde deel. Uiteraard was het eigenlijk maar een magere oogst, omdat er nauwelijks olijven zijn dit jaar, maar wij waren wel tevreden. Wel bleek de batterij van mijn fototoestel leeg te zijn en ook daarvoor het ik het verkeerde snoertje bij me en niet de oplader . Ik moet toch de volgende keer wat eerder beginnen na te denken wat ik mee moet nemen en maar weer eens een lijstje maken en afstrepen . Want ja, ook het stapeltje shirtjes met korte mouw en hemdjes heb ik domweg thuis laten liggen. Maar goed, ik kan nog foto's maken met mijn telefoontje, dus ik red me wel en ook met de kleren red ik me wel, hoewel Anita mijn enige nette broek nu wel even voor me waar, omdat hij toch niet zo netjes meer was. Vanavond heb ik dus de groenteschotel gegeten en een mager glaasje wijn gedronken (die is nu op). Morgen weer een vrije dag, dan komt Marianne van den Broek samen met een vriendin aan. Leuk, om alweer iemand te zien die ik eerder hier heb getroffen.